Sök:

Sökresultat:

56 Uppsatser om Affektivt förtroende. - Sida 1 av 4

Konstauktioner online : Hur bygger auktionsverk fo?rtroende online?

Fo?rfattarna har uppma?rksammat en starkt uppa?tga?ende trend inom onlineauktioner sett till omsa?ttning och antal akto?rer. Med utga?ngspunkt i denna utveckling har fo?rfattarna underso?kt hur svenska auktionsverk bygger fo?rtroende gentemot kunder som handlar pa? onlineauktioner. Uppsatsen a?mnar besvara hur fo?retag inom denna bransch idag jobbar fo?r att bygga fo?rtroende gentemot sina kunder.

Samband mellan svenska ungdomars vÀlmÄende och förÀldrabeteendena emotionellt stöd och psykologisk kontroll

Syftet med denna studie Àr att undersöka vilket samband förÀldrabeteendena emotionellt stöd och psykologisk kontroll har för svenska ungdomars vÀlmÄende. Deltagarna (n = 76), fördelade pÄ 40 flickor och 36 pojkar, lÀser vid en svensk gymnasieskola dÀr enkÀtundersökningen ocksÄ genomfördes. EnkÀten byggde pÄ fem befintliga mÀtinstrument som avsÄg mÀta emotionellt stöd, psykologisk kontroll, affektivt vÀlbefinnande, livstillfredsstÀllelse och depressiva kÀnslor. EnkÀten utformades sÄ att det skulle vara möjligt att genomföra analyser för respektive kön samt för mammors och pappors förÀldrabeteende var för sig. Resultaten visar pÄ positiva samband mellan förÀldrabeteendet emotionellt stöd och ungdomars affektiva vÀlbefinnande och livstillfredsstÀllelse samt ett negativt samband mellan emotionellt stöd och depressiva kÀnslor.

Ga?r det att ma?ta transparens i e-handelsklimat? Finns det ett samband mellan fo?rtroende och uppfattad transparens?

Denna empiriska studie underso?ker om det ga?r att finna ett samband mellan fo?rtroende och uppfattad transparens i e-handelsklimat. Fo?r att ma?ta fo?rtroende tar studien ha?nsyn till Harrison McKnights fo?rtroendekonstruktion fo?r e-handel (Trusting beliefs) tillga?nglig i hans studie (McKnight, Choudhury & Kacmar, 2002) Fo?r att ma?ta transparens har en transparenskonstruktion utformats (Perceived transparency). Begreppet transparens i studien har sitt ursprung i egen tolkning med tillho?rande modell och konstruktion.

Crowdfunding och förtroende : En studie om förtroendeskapande aspekter hos en ny finansiell intermediÀr.

Crowdfunding a?r en ny metod fo?r att finansiera fo?retag och projekt som under senare a?r bo?rjat fa? momentum. Genom att anva?nda kunskapen och kapitalet hos ?crowden? finansieras idag projekt som tidigare inte ansetts ha?llbara. Centralt inom alla finansieringsformer a?r fo?rtroendeskapandet mellan intressenterna, dock finns inga tidigare studier kring hur crowdfundingfo?retag skapar fo?rtroende till entrepreno?rer och finansia?rer.

Sambandet mellan organisationsengagemang och relation till chefen

AnstÀllda med starkt organisationsengagemang presterar bÀttre och stannar lÀngre inom sin organisation. Syftet med föreliggande studie var att studera organisationsengagemang och dess samband med relation till nÀrmaste chef (LMX), innehavande av chefskap samt kontakt med nÀrmaste chef. En webbenkÀt besvarades av 224 medarbetare pÄ ett svenskt telecomföretag. Resultatet visade ett positivt samband mellan organisationsengagemang och LMX. Villighet att bidra utöver kraven för sin chefs skull predicerade nivÄn av organisationsengagemang till störst del.

Globala virtuella team : Hur pÄverkas de av kulturella skillnader?

Den ha?r studien a?mnar ge sto?rre fo?rsta?else fo?r den roll skillnader i nationell kultur spelar i globala virtuella team, ett arbetssa?tt som i allt sto?rre utstra?ckning anva?nds av globala fo?retag. Studien identifierar fyra byggstenar som ligger till grund fo?r teamets prestation; fo?rtroende, ledning, relationer och samarbete samt kommunikation. Utifra?n dessa teman ges en litteraturgenomga?ng som mynnar ut i en kvalitativ intervjustudie utfo?rd i ett globalt virtuellt team pa? IT-fo?retaget Tieto.

Generation Z i globala virtuella team : Nationella kulturskillnaders förÀndrade roll

I den ha?r uppsatsen fo?rses la?saren med en uppfattning om vilken roll nationella kulturskillnader spelar i globala virtuella team besta?ende av Generation Z. Vi fokuserar pa? dimensionen individualism-kollektivism, och gruppdynamik i globala virtuella team ur fo?ljande perspektiv; fo?rtroende, o?msesidigt beroende, kommunikation, samt relations- och uppgiftsrelaterade konflikter. Utifra?n va?r litteraturgenomga?ng formulerar vi tva? hypoteser; 1) att nationella kulturer ha?ller pa? att fo?ra?ndras, och 2) att nationella kulturskillnader inte upplevs existera la?ngre, vilka vi underso?ker genom en kvantitativ enka?t som skickats ut till studenter fra?n hela va?rlden.Va?rt resultat visar pa? att skillnader i nationell kultur har minskat inom vissa omra?den, som kommunikation och konflikthantering, medan de fortfarande a?r na?rvarande na?r det kommer till fo?rtroende och o?msesidigt beroende.

Ledarskapets makt och anstÀlldas commitment : - En fallstudie om maktens influens pÄ upplevt commitment i en konsultverksamhet

Makt samt organisatoriskt commitment Àr tvÄ vÀsentliga begrepp gÀllande ett företags ledarskap och deras anstÀllda. Ledarskapets kÀrna utgörs av den influens ledargestalten har över sina underordnade och begreppet makt ska för ledaren fungera som ett drivmedel gÀllande hens influens. Det gÀller sÄledes för ledargestalter att tillÀmpa makten i syfte att influera sina anstÀllda mot organisationens uppsatta mÄl. För att lyckas fÄ de anstÀllda att strÀva efter samma mÄl som organisationen satt upp samtidigt som de ska arbeta för att fÄ kompetent arbetskraft att stanna krÀvs det av ledaren att hen kan frÀmja organisatoriskt commitment bland de anstÀllda. Syftet med studien Àr dÀrmed att utifrÄn positioneringsmakt och kunskapsmakt analysera hur ledare för ett konsultföretag skapar affektivt, kalkylerande och eller normativt commitment hos sina anstÀllda.DÄ studien avser att inge en djup och grundlig förstÄelse gÀllande dess syfte tillÀmpas en fallstudiedesign med en kvalitativ forskningsstrategi samt en deduktiv ansats.

Skönhetsdrömmar pÄ burk: En retorisk analys av hudvÄrdsreklamannonser

Syftet med denna uppsats var att underso?ka om det finns skillnader och i sa?dana fall vilka skillnader pa? reklamannonser fo?r hudva?rdsprodukter i livsstilstidningar som sa?ljs i Sverige, fo?r kvinnor respektive ma?n. Jag har gjort en retorisk inneha?llsanalys av totalt tolv annonsbilder. De teorier jag utga?tt ifra?n a?r genus, retorik och media- marknadskommunikation.

Emotikoner som affektivt hjÀlpmedel i samband med elektronisk post

Jag vill med denna uppsats undersöka vilket inflytande emotikoner har pÄ lÀsare av elektronisk post meddelande. Totalt fanns det 39 deltagare som fick bedöma tonen i de fyra e-postmeddelanden varav tvÄ med emotikoner och tvÄ utan emotikoner. Hypotesen Àr att emotikoner kommer att generera en större afektiv respons hos den som lÀser e-postmeddelanden Àn vad meddelanden utan emotikoner gör. E-postmeddelanden innehÄllande emotikoner genererade inte större affektiv respons Àn de utan emotikoner..

RÄdgivningstjÀnster och revisorns oberoende : en europeisk litteraturstudie

Bakgrund: Ra?dgivningstja?nster utgo?r idag en betydande del fo?r ma?nga revisionsbyra?ers verksamhet. Revisionsbyra?er har pa? grund av sin revision en kunskapsbas som konkurrenterna ofta inte har, och ett fo?rtroende som revisorer som ger en fo?rdel i ra?dgivningsbranschen. Dock a?r det detta fo?rtroende, eller oberoende, som ma?nga a?r ra?dda fo?r ska a?sidosa?ttas na?r revisorn utfo?r ra?dgivningstja?nster.

Medias vinkling av HPV-vaccinet : En kritisk diskursanalys

Syfte och fra?gesta?llningar: Syftet med studien a?r att underso?ka pa? vilka sa?tt och vilka metoder tva? olika mediekanaler anva?nder sig av fo?r att o?vertyga och skapa trova?rdighet om HPV-vaccinet. Metod och material: Kritisk diskursanalys pa? ett avsnitt ur samha?llsprogrammet TV4 Kalla Fakta och tidningsartiklar ro?rande HPV-vaccinet.Huvudresultat: Framsta?llning av HPV-vaccinet skiljer sig va?sentligt a?t vid granskning av Kalla Fakta och tidningsartiklarna. Metoderna som anva?nds i texterna fo?r att skapa trova?rdighet a?r expertutla?tanden och skapa fo?rtroende med tittarna och la?sarna.  .

Samma eller likartad verksamhet och utomstÄenderegeln : En utredning om begreppets och undantagsregelns tillÀmpning, samverkan och rÀttsliga hierarki.

Syfte och fra?gesta?llningar: Syftet med studien a?r att underso?ka pa? vilka sa?tt och vilka metoder tva? olika mediekanaler anva?nder sig av fo?r att o?vertyga och skapa trova?rdighet om HPV-vaccinet. Metod och material: Kritisk diskursanalys pa? ett avsnitt ur samha?llsprogrammet TV4 Kalla Fakta och tidningsartiklar ro?rande HPV-vaccinet.Huvudresultat: Framsta?llning av HPV-vaccinet skiljer sig va?sentligt a?t vid granskning av Kalla Fakta och tidningsartiklarna. Metoderna som anva?nds i texterna fo?r att skapa trova?rdighet a?r expertutla?tanden och skapa fo?rtroende med tittarna och la?sarna.  .

Kroppen i terapi : Terapeuters förhÄllningssÀtt till klientens och sin egen levda, upplevda och observerbara kropp

Nutida forskning har beskrivit medvetandet som förkroppsligat, i motsats till dualismen inom vÀsterlÀndsk kultur som nedvÀrderat kroppen och separerat den frÄn sjÀlen. Genom fokuserade intervjuer med terapeuter frÄn olika inriktningar har tydligt integrativa perspektiv pÄ kropp och sjÀl, samt en mÀngd förhÄllningssÀtt till klientens och terapeutens egen kropp framtrÀtt. Kroppen har beskrivits som sanningsbÀrare och rik informationskÀlla. Terapeutens uppgift att facilitera affektivt laddade upplevelser har framlyfts, liksom vikten av ett öppet förhÄllningssÀtt till beröring och benÀmnandets centrala roll som brygga mellan kropp och sjÀl. En relationell modell byggd pÄ kroppslig interaktion för hur terapeuter kan hjÀlpa klienter att nÀrma sig andra och sig sjÀlva har utformats.

Organisationsklimatets betydelse för anstÀlldas vÀlbefinnande

The main aim of the study was to examine the importance of organizational climate for affective job-related wellbeing. A further aim was to investigate potential differences in employee level in the experience of organizational climate and wellbeing. Another purpose was to see if there was agreement in the view of the organizational climate among the employees. Questionnaires were collected from 44 employees at a chain store. Results showed that Integration, Involvement, Supervisory Support, Training, Welfare, Innovation and Flexibility, Goal Clarity, Efficiency, Effort, Performance Feedback, Pressure to Produce and Quality had a great influence on Enthusiasm but only Pressure to Produce and Welfare correlated with Anxiety.

1 NĂ€sta sida ->